186 Dth 2. jaargang 2. mei 1982 Carter, P. & S. Gilligan, Generative Personality a Cross-contextual View of Hypnosis. Meta Publications, Cupertino (Cal.), in druk. Dilts, R. B” J. Grinder, R. Bandler, J. DeLozier & L. Cameron-Bandler (r980), Neuro-Linguistic Programming, Vol. 1: the Study of the Structure of Subjective Experience. Metal Publications, Cupertino (Cal.). Erickson, M. H. & E. L. Rossi (r979), Hypnotherapy: an Exploratory Casebook. Irvington Publ” New York. Ned. vert. in voorbereiding bij Van Loghum Slaterus, Deventer. Farrelly, F” & J. Brandsma (1974), Provocative Therapy. Shields Pub!. Co” Millbrae (Cal.). Heruitgave 1978 by Meta Publications, Cupertino (Cal.). Gordon, D. (r978), Therapeutic Metaphors: Helping Others through the Looking Glass. Meta Publications, Cupertino (Cal.). Grinder, J. & R. Bandler (r98r), Transformations: Neuro-Linguistic Programming and the Structure of Hypnosis. Real People Press, Moab, Utah. Lankton, S. (r980), Practical Magie: a Translation of Basic Linguistic Programming into Clinical Psychotherapy. Meta Publications, Cupertino (Cal.). Velden, K. van der, 0. van der Hart & R. Van Dijck (r980), Positief Etiketteren. In: K. van der Velden (red.) Directieve Therapie 2. Van Loghum Slaterus, Deventer. Wilken, T. (r98r), Modelbouw in Psychotherapie: de Boeken van Bandler & Grinder. Kwartaalschrift voor Directieve Therapie en Hypnose, I (2), 185-195. EEN NUTTIGE HANDLEIDING Joan S. Zaro, Roland Barach, Deborah Jo Nedelman & lrwin S. Dreiblatt, Het therapeutisch proces. Handleiding voor beginnende therapeuten en hulpverleners. lijke titel: ‘A Guide for Beginning Psychotherapists’ bridge University Press, 1977), Nederlandse bewerking door Hans L.C. Geluk. Gamma Publikaties, Baexem, 1980, 2.2.J p. ‘Beginnende hulpverleners bleken behoefte te hebben aan stelling en concrete richtlijnen. De auteurs hadden behoefte aan een boek waarnaar zij, in hun rol als docent en supervisor, konden verwijzen.’ Dit uitgangspunt situeert goed de bedoeling van dit boek. Het is een handleiding in de strikte zin van het woord: de ‘meester’ leidt de ‘leerling’ stap voor stap door het schap en toont als een (over)ijverige gids alle wetenswaardigheden en valkuilen. Men houdt halt bij elke belangrijke stap, van het