re eens zes 177 D. N. Oudshoorn, Kinder- en adolescentenpsychiatrie; een pragmatisch leerboek. Van Loghum Slaterus, Deventer, 1985, 420 blz., f 75,-. In Nederland bestond al langere tijd een vraag naar een talig werk over de kinderpsychiatrie. Oudshoorn heeft het op zich nomen deze niet geringe taak uit te voeren; dit heeft geleid tot een pragmatisch leerboek. De auteur heeft de keuze gemaakt geen compleet handboek van de kinderpsychiatrie te maken: hij beschrijft een manier van kijken naar jeugdige patiënten en de psychiatrische verschijnselen die zich bij hen kunnen voordoen. Deze keuze houdt in dat sommige aspecten wel, andere niet of nauwelijks besproken worden. Het voordeel is dat de auteur de onderwerpen kan bespreken die hij relevant vindt. Dat geeft vaart aan het boek en maakt de kennismaking met de derpsychiatrie mogelijk wat gemakkelijker. In deel I worden kelingspsychologie, diagnostiek en de waarde van een diagnostiek die consequenties heeft voor de behandeling, besproken. In deel II den psychiatrische stoornissen bij kinderen en adolescenten ken. In dit gedeelte zijn hoofdstukken te vinden over functionele stoornissen en psychosomatische syndromen, over depressie en over psychosen. In het slotdeel wordt zeer kort en in het voorbijgaan iets over tegieën en klinische behandeling gezegd. Het boek leest gemakkelijk en maakt de kinderpsychiatrie op Oudshoornse wijze makkelijk toegankelijk. Het therapeutisch misme, het doorzettingsvermogen, en Oudshoorns bereidheid zich in te zetten voor zijn patiënten is door het hele boek verweven. Het zal enthousiasmeren en stimuleren. Dat de auteur allerlei persoonlijke ontboezemingen en soms wel heel erg persoonlijke opvattingen presenteert, zal de ene lezer meer storen dan de andere. De pogingen de DSM-III als leidraad voor zijn boek te gebruiken, stemt tot tevredenheid. De kritiek die op dit sificatiesysteem bestaat, moet niet verhinderen dat we er alvast mee gaan werken. Het leerboek voldoet mijns inziens aan zijn gen: het is een leerboek en zeer pragmatisch. KEES HOOGDU!N