Jaargang 29 (2009)
Nummer: 1
Artikel: 5

Samenvatting

In het Sinai Centrum (joodse geestelijke gezondheidszorg) wordt gewerkt met een routinemonitorsysteem. Het verloop van therapieën wordt op de voet gevolgd door patiënten en therapeuten na elk behandelcontact gestandaardiseerde monitorinstrumenten te laten invullen. Het perspectief van de patiënt wordt gemeten met de Session Rating Scale en de Outcome Rating Scale, het perspectief van de therapeut met de Therapist Satisfaction Scale. Routinemonitorsystemen zijn vooral bekend van individuele behandelingen. Aan de hand van een terugblik op twee partnerrelatiebehandelingen wordt gedemonstreerd welke mogelijkheden routine monitoren biedt bij echtpaartherapie.

Summary

The Sinai Centre, a Dutch Jewish mental health agency, has adopted a routine monitor system to track patients’ therapeutic progress on a session-by-session base. Treatment gains are measured from both patient’s and therapist’s perspective, using three brief standardised monitor instruments: the Session Rating Scale and the Outcome Rating Scale (filled out by patients) and the Therapist Satisfaction Scale (filled out by therapists). Routine monitor systems are predominantly used to track progress in individual therapies, but can be applied in marital therapy as well. In this article, the treatment processes of two couples receiving marital therapy are retrospectively analysed using the monitor data that were collected over the course of their therapies.

Referenties

Arrindell, W.A. & Ettema, J.H.M. (2003). Symptom Checklist (SCL-90). Handleiding bij een multidimensionele psychopathologie-indicator. Lisse: Swets Test Publishers.

Barelds, D.P.H., Luteijn, F., & Arrindell, W.A. (2003). Handleiding Nederlandse relatie vragenlijst (NRV). Lisse: Swets en Zeitlinger.

Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A. (2004). The heroic client: a revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass.

Duncan, B.L., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D. (2003). The Session Rating Scale: psychometric properties of a “working” alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3-12.

Hafkenscheid, A. (2007). Evidence-Based Practice (EBP) of Practice-Based Evidence (PBE)? Gedragstherapie, 40, 125-139.

Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345.

Lambert, M.J. (2007). Presidential address: What we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care. Psychotherapy Research, 17, 1-14.

Lambert, M.J. Whipple, J.L., Hawkins, E.J., Vermeersch, D.A., Nielsen, S.L., & Smart, D.W. (2003). Is it time for clinicians to routinely track patient outcome? A meta-analysis. Clinical
Psychology: Science and Practice, 10, 288-301.

Lange, A. (1983). De Interactionele Probleem Oplossings Vragenlijst (IPOV). Deventer: Van Loghum.

Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sparks, J.A., & Claud, D. (2003). The Outcome Rating Scale: a preliminary study of the reliability, validity and feasibility of a brief Visual Analogue measure. Journal of Brief Therapy, 2, 91-100.

Miller, S.D., Duncan, B.L., & Hubble, M.A. (2004). Beyond integration: the triumph of outcome over process in clinical practice. Psychotherapy in Australia, 10, 2-19.

Miller, S.D., Duncan, B.L., Sorrell, R., & Brown, G.S. (2005). The Partners for Change Outcome Management System. Journal Clinical Psychology/In Session, 61, 199-208.

Miller, S.D., Mee-Mee, D., Plum, B., & Hubble, M.A. (2005). Making treatment count: client-directed, outcome-informed clinical work with problem drinkers. Psychotherapy in Australia, 11, 42-56.

Van der Sluijs, L.H. (2007). Wat werkt in therapie? Systeemtherapie, 19, 116-118.

Van der Sluijs, L.H. (2008). Hoe Scott Miller inspireert. Systeemtherapie, 20, 165-170.

Tracey, T.J. (1992). Client Satisfaction Scale (CSS) and Therapist Satisfaction Scale (TSS) manual. Tempe: Arizona State University.